torsdag 22. oktober 2009

Skal, skal ikke.

Jeg vil komme med et hjertesukk jeg idag. For jeg syns dette "hysteriet" rundt denne evinnelige svineinfluensaen er litt slitsomt. Skal man vaksinere seg eller skal man ikke? Det har jo vært så mye hit og dit med denne influensaen at jeg rett og slett blir veldig usikker.

I starten var det snakk om at det var kun visse grupper mennesker som behøvde å være redde og passe seg. Dette var den gangen rettet mot lungesyke, gravide og ellers mennesker med nedsatt immunforsvar. Men nå viser det seg jo at helt friske, raske mennesker også dør av denne influensaen. Hva skal man da tro? Er dette verre enn de tror, er det bare media som "hauser" det opp også blir vi skremte og redde uten grunn? Helt ærlig, jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg er i utgangspunktet totalt imot å proppe kroppen sin full av sånt som man skal bli immun mot alt som er. Det er jo tilfeller hvor man blir sjuk av selve vaksinen også, og det er jo ikke noe særlig. Men når folk dør av dette, helt friske, raske og oppegående mennesker ikke overlever en influensa så blir man jo skremt. Og nå anbefales det at ALLE skal vaksineres, men er det nødvendig? Det har jo også vært historier hvor folk har hatt svineinfluensa og som overhodet ikke har vært syke omtrent. De sier som så at det er ikke verre enn en vanlig influensa. Hvorfor er det noen som dør og andre igjen ikke har hatt plager av det i det hele tatt?

Nei, jeg syns dette er både skremmende og vanskelig. Jeg skulle ønske noen kunne fortelle meg hva jeg skulle gjøre, for i denne saken vet jeg ikke...

1 kommentar:

  1. Ser ingen annen løsning en at jeg må komme med et råd, siden du spør så pent ;) Og da jeg nettopp har tilbringt noen timer på legevaktstelefonen og besvart ørten spørsmål ang svineinfluensa. Blir snart gal jeg. Noen av oss på jobb har døpt om legevaktstelefonen til svinetelefonen, hehe..

    Men mitt råd er å ta vaksinen. Det har helt klart eksplodert nå. Sykt mange som er smittet(mest sannsynlig da med svineinfl.). Men for å hindre at det skal spre seg videre, og hindre at dette skal bli en pandemi hvor halve befolkningen ligger rett ut må man vaksinere seg. Til tross for at det ikke er noen garanti for at vaksinen funker. Jeg er i den 1.prioritets gruppen med helsepersonell som jobber i akuttmedisin og jeg skal ta vaksinen. Var skeptisk, men har nå bestemt meg. Håper bare jeg rekker å få vaksinen før selve sykdommen, hehe..

    Så mitt råd er å vaksinere deg. Da hindrer du forhåpentligvis at du selv blir syk, og du hindrer å smitte andre om du skulle komme borti viruset!!
    Så håper vi at vi alle holder oss friske og oppegående ;)

    SvarSlett